Żeby odbiorca odnalazł twoją działalność musisz nie tylko złożyć stronę firmową, lecz również zatroszczyć się o jej pojawianie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Do tego kluczowa jest treść strony oraz to czy regularnie pojawiają się na niej kolejne rzetelne i przydatne dla użytkownika treści. Ale nie wolno też pomijać tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków wiodących do strony. Jedną z metod link buildingu jest wykorzystanie PBN – prywatnej sieci blogów.
Private blog network – proste pozyskiwanie dużej ilości zróżnicowanych linków przychodzacych
PBNy są prywatne, bowiem są budowane a następnie zarządzane przez jeden podmiot (przeważnie przez większą agencję marketingową lub agencję SEO), który dba o jakość dostępnych tam tekstów. Prywatne sieci portali są z reguły używane jako element rozbudowanej strategii marketingowej, co trzeba silnie podkreślić, bo najlepsze rezultaty ich wykorzystania daje się zauważyć w stosunku do stron, które są prawidłowo zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz treści. Prywatne sieci serwisów nie tylko dają możliwość utworzenia dużej liczby linków przychodzących do witryny, ale także na ich zróżnicowanie, co jest korzystnie oceniane przez wyszukiwarki. Za słaby punkt PBNów można uznać tylko to, że ich wykonanie nie jest tanie, a następnie trzeba przeznaczać wiele godzin na utrzymanie ich w odpowiedniej jakości.
Wizytówki NAP oraz publikacje z linkiem kanonicznym, czyli jak korzystać z możliwości PBN
PBNy znakomicie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można przy ich użyciu zamieszczać tematyczne artykuły sponsorowane stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to NAP? To praktycznie każda publikacja online, gdzie widoczne są kluczowe informacje kontaktowe firmy – jej pełna nazwa, telefon bądź e-mail i adres. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim też profil na portalu społecznościowym, profil w ogólnodostępnym rejestrze firm bądź artykuł, pod którym dodano firmowe dane teleadresowe.
Inny skuteczny sposób na wykorzystanie możliwości PBNów to publikacje z canonicalem. To powtórna publikacja wartościowych artykułów z dodaniem hiperłącza do źródła treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W takim przypadku roboty wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej jakość oryginalnego artykułu, dlatego że napotykanie odnośniki do niego na rozmaitych witrynach w sieci traktują jako dowód, że pod wymienionym adresem kanonicznym opublikowane są przydatne, godne uwagi teksy. Artykuły z linkiem kanonicznym są najskuteczniejsze przy treściach z sektora YMYL, gdzie kluczowe jest wypracowanie wysokiego autorytetu, a więc tych związanych głównie z doradztwem prawnym, aktualnymi informacjami, doradztwem finansowym czy zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO